Gallant Unicorn

På riktigt?

Jag är fortfarande sjuk och antar att det är en anledning till att jag blir grinig och sur.
Varning för långt och argt inlägg, men jag tror att det är viktigt att ni läser.
Nu syftar jag inte på någon enskild person, mina läsare brukar vara väldigt gulliga! Om du vet att du personligen inte är skyldig till det jag kommer skriva om så är det underbart, bra!
Men ni andra, skäms på er! 
 
Tror ni på vad som helst som folk matar i er? Rykten som skapas av att någon tror sig veta något...
Jag vet inte vad ni fått lära er i skolan, men jag fick lära mig redan i 4:e klass att källkritik är otroligt viktigt! Både när det gäller saker som skrivs och saker som sägs.
 
För att ta ett exempel:
När jag gick i 5:e klass så var det en tjej i min paralellklass som blev anklagad för att ha stulit saker från de andra tjejerna i hennes klass. På den tiden var det väldigt populärt att ha en viss sorts hatt (den såg ut ungefär som en fiskehatt och personligen förstod jag aldrigt modet, tyckte de där hattarna var såååå fula haha!), den här tjejen kom till skolan med just en sådan hatt en dag. Och en annan tjej hade blivit av med sin hatt. En av de ''populära'' tjejerna på skolan.
Våra klasser hade idrott ihop och den här tjejen hittade inte sin hatt efter lektionen.
 
Genast så skapades rykten om att tjejen som kommit till skolan med en likadan hatt hade stulit den andra tjejens hatt. Det fanns inga som helst bevis för att det skulle vara sant. Men tjejen som blivit av med sin hatt fick ändå med flera av sina klasskompisar på sin sida och de var så otroligt elaka mot den här som va anklagad för hattstöld. Hon fick inte vara med på rasterna, hon satt själv i matsalen och de försökte till och med få henne utkastad från skolan kör för att hon var ju en tjuv och de ville inte få sina saker stulna.
 
Det här pågick inte mer än kanske två dagar, men det räckte. 
Den anklagade tjejen fick så många emot sig, och trots att flertalet lärare tog upp problemet så hjälpte det inte. Hon blev utfryst och hennes vänner som hon känt sen dagig gick emot henne och ställde sig på den andra tjejens sida. Plötsligt så hade flera tjejer i hennes klass blivit av med saker på idrotten.
Det var allt från hårborstar till skrivböcker. Till slut så ville inte tjejen som blivit anklagad för att ha stulit saker gå till skolan mer. Och vem skulle vilja det i hennes läge?
 
Det hela tog en oväntad vändning när en av skolans städerskor hittade en hatt nedklämd mellan en av bänkarna i omklädningsrummet och en soptunna. Kan ni gissa vem hatten tillhörde?
Jo precis, tjejen som hade anklagat en annan tjej för stöld.
Hennes hatt hade ramlat ned när hon bytte om, och där hade den legat ända sen dag ett.
 
Den andra tjejen var alltså helt oskyldig hela tiden, och det hade hon sagt till alla som anklagade henne.
Men de trodde henne inte, det var ju så många som sa att hon var en tjuv så då måste det ju vara sant?
Eller?
 
(Jag skulle vilja skriva att jag var den där genomsnälla tjejen som försvarade den anklagade tjejen mot alla som var elaka mot henne. Men så var det inte. Men jag var inte elak mot henne heller. Jag var en riktigt liten outsider när jag gick på låg och mellanstadiet. Jag var bästis med muslimsk tjej och det var inte okej enligt många.  Så vi blev väl liksom inte riktigt tillfrågade om vad vi tyckte eller trodde... Dock så var jag nöjd med att ha det så, jag var hellre stämplad som tönt än elak!)
 
Liknande saker händer hela tiden på SSO. 
Någon anklagar någon för något och sen är det i full gång.
 
Jag förstår inte hur man kan välja att lita blint på någon när man inte veta att det som sägs är sant.
 
Sen kan man ju fråga sig hur de som ses som förebilder inte tänker sig för innan de skriver ut saker
utan att tänka på konsekvenserna. När man har så många som lyssnar på vad man säger så kanske man
borde tänka sig för både en och två gånger extra innan man skriver vad som helst.
 
Just därför kommer jag aldrig att hänga ut någon. Varken på bloggen, Youtube eller Instagram.
Det finns så många som kan vrida och vända på det man skriver och säger, och även om det inte var avsiktligt så kan man förstöra en annan persons rykte genom att skriva något ogenomtänkt.
 
Sprid kärlek istället för hat, jag lovar att din syn på världen blir trevligare då 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Heeeleeey

så bra skrivit Heeley :') / heeeleeey (heley u ehh..)

Svar: <3
ssohaley.blogg.se

2015-07-12 @ 23:01:58
Postat av: Felicia Winterfall

Hej!
Jag skapade min SSO blogg för ett par dagar sedan och hade varit jätte roligt om ni kollade in den! :D
Vi ses där?
Kram!

2015-07-13 @ 02:51:51 - http://fellewinterfall.blogg.se
Postat av: Liv Lionforce

Gud vad bra skrivet! Själv drar jag mig alltid ur global eller håller tyst när det blir bråk. (En gång löste det sig genom att nån så "åh, bråk i global, bäst att hämta popcorn" och nån annan så att alla skulle sluta bråka för hem, som sa det, var ju bäst! Då glömde alla bråket! xD)
Krya! <3 Kraamis! <3

2015-07-13 @ 08:14:44
Postat av: Capucine Papapoulos

Verkligen!
Vissa personer är så blinda bara för att de tycker om en viss person, så kan de inte se logik och se det från olika perspektiv. Tycker det är dumt när folk blandar sig i och ställer sig på någons sida när de inte vet hela historian bakom händelsen osv.

Svar: Men precis!
ssohaley.blogg.se

2015-07-13 @ 10:02:52 - http://starstablecapucine.blogspot.se
Postat av: Linnea Silentstar

Bra skrivet! <3

2015-07-13 @ 11:00:47
Postat av: nova friendhill

Hatar bråk och rykten men när det blir bråk och jag inte har uppdraf så skriver jag i global" dags att hänta popcorb och njuta av showen av ett onödigt bråk

2015-07-13 @ 17:35:23
Postat av: nova friendhill

Hatar bråk och rykten men när det blir bråk och jag inte har uppdraf så skriver jag i global" dags att hänta popcorb och njuta av showen av ett onödigt bråk

2015-07-17 @ 16:30:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: