Gallant Unicorn

Det här med att bli ''hackad''

Okej hörrni, jag förstår att ni kanske är sjukt trötta på det här tjatet och ''hackers'' på SSO.
Särskilt ni som spelar på Air Star då det var värsta bråket om det igår.
Jag tänker inte gå in på detaljer om personer, klubbar eller vilka det gällde, jag antar att alla som såg
hela det här kaoset är mer eller mindre less på allt tjat om det redan...
 
Det här inlägget är inte riktat till någon enskild person, tanken är inte att förlöjliga någon så jag
hoppas verkligen inte att någon tar illa vid sig av det här för det är  inte min mening, okej?
 
Hur som helst, hackers på SSO.
Jag tror att mer eller mindre alla spelare någon gång har sett någon skriva '' Jag har blivit hackad!''.
Vad är din första tanke då? 
Det här kanske låter sjukt hårt och okänsligt men min första tanke är: '' Åh jösses...''.
 
När jag loggade in på mitt konto på FireStar (mestadels spelade från Australien) så såg jag det här:
 
Det här är alltså inte enbart ett svenskt fenomen, utan ryktet om hackare finns överallt.
 
Under mina år på SSO har jag sett texter liknande den här fler gånger än jag kan räkna till:
 
''Min kompis skulle bara mata mina hästar men hon hackade mig och sålde alla mina hästar!''.
 
Alltså, nej. Har du gett ut dina uppgifter så har du inte blivit hackad.
 
För att förklara lite närmare, om vi gör en jämförelse:
 
Om jag träffar Simone Winterknight (en av mina närmaste vänner irl) på stan och ger honom
nycklarna till mitt hus och ger honom tillåtelse att åka hem till mig och gå in i mitt hus...
Om han då tar min dator. Har han gjort inbrott då?
Näe, han har stulit saker och begått ett brott, absolut. Men, han har inte gjort inbrott.
(Nej, Simone brukar inte stjäla mina saker så tolka det inte så nu haha!)
 
Att du gett ut dina uppgifter ger inte den som fått uppgifterna rätt att på något sätt förstöra för dig, 
men - du är fortfarande ansvarig för det som händer på ditt konto.  Jättetråkigt att du råkat ut för det
här och ni får tycka att jag är elak nu - men det är alltid en risk att ge ut sina uppgifter.
 
Hur väl man än tror sig känna någon, och även om du själva aldrig skulle kunna göra så mot
dina vänner så måste du tänka på att alla fungerar inte likadant. Din vän kanske blir sur på dig av
någon anledning och så kommer hen på att hen har dina uppgifter. Kanske ser hen det som ett perfekt
sätt att ''hämnas'' på dig genom att logga in på ditt konto och förstöra för dig?
 
Sen helt ärligt nu, tror folk på riktigt att barn (ja, är man under 18 år så räknas man som barn) som spelar SSO besitter kunskaperna som krävs för att faktiskt hacka ett konto? Det handlar liksom
inte om att sitta och klura ut någons lösenord. Och dessutom, vad skulle personen ifråga tjäna på att lägga ned så mycket tid och ja, kunskap, på att hacka sig in på någons konto?
 
Det känns dessutom som att de som blir ''hackade'' oftast är väldigt unga, och jag vill inte gå in på hela den här grejen med vem som är ''känd'' och inte. Men varför blir inte de med tusentals prenumeranter hackade?
Jag vet inte om det bara är jag som upplever det så, men om man nu ska hacka någon. Alltså på riktigt hacka någon, varför hacka ett konto med tio hästar i level 5 och 200 Starcoins?
Jag menar absolut inte att någon med många hästar och mycket Starcoins är värd mer än någon med få hästar och få Starcoins. Men om du hade varit en inbrottstjuv, hade du då gjort inbrott i en koja eller i ett slott?
 
Förstår ni hur jag menar? Jag vågar faktsikt påstå att det i 99% av fallen där någon blivit ''hackad'' så handlar det mer om att någon vill förstöra för en annan spelare och inte att någon faktiskt hackat sig in på kontot.
 
Jag blir rent ut sagt förbannad när spelare skriker om hackers i globala, förstår ni hur rädda andra spelare blir? En liten tjej (eller kille!) på 7-8 år kanske inte tänker på samma sätt utan hon kanske blir rädd på riktigt? Ett konto på SSO kan betyda sjukt mycket för någon, och SSO ska vara en trygg och rolig plats!
 
Så snälla, sluta hetsa om det här! Försök att sprida kärlek och kunskap istället för hat och rädsla!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Matilda Southtree

Det där som du skriver, allt är sant, allt är logiskt. Tror dock man använder hackat för att det inte finns ett känt ord som man förknippar med det där, och de tänker att det är hackning när man satt sig och klurat ut lösenordet, och sen har de bara använt vidare det till när man gett ut alla inloggningsuppgifter till en person och den gått in och saboterat på kontot.

2016-03-29 @ 12:50:02
Postat av: Anonym

Hackare brukar inte förstöra för spelare, dom brukar mest hacka tex bank konton för pengar, jag tror inte någon skulle lägga massa tid för att hacka någons gubbe för dom får inte ut något av det.
Men även om man kanske bara har gett ut sin mail så finns det folk som tar den mailen och loggar in, för även om dom bara kan ens mail, så finns det en knapp där man kan ändra sitt lösenord. I SSO blir man ej hackad, utan man lämnar ut sina konto uppgifter, så folk loggar in normalt och förstör. Visst, dom som har råkat ut för detta tycker det är jätte jobbigt och så, men ändå känns det som att dom flesta som blivit "hackade" nekar att dom gett ut sina uppgifter. Det känns lite konstigt, det man gjort får man väl ändå stå för? kanska bara jag som tänker såhär men jag hoppas flera börjar förstå riskerna med att låna ut sina uppgifter.
Och detta är inte riktat mot någon, utan jag tog bara som exempel.

2016-03-29 @ 13:06:06
Postat av: Potatispaj

Först mst jag bara erkänna att jag inte läste hela inlägget... Har liksom ingen ork, vet inte vrf, är väl bara lat xD. Men jag fattade ändå vad det hela handlade om. Hackers finns. Men inte i SSO. Jag tror inte att ett barn kan hacka, jag menar det finns ju typ hacker-grupper som Anonymus och så. Jag menar VARFÖR skulle de hacka nån SSO gubbe, BARA för att sälja allt den har och så. Fast, ingen vet ju helt säkert, kanske så finns det nån enstaka person som vet hur man hackar? Man kan ju inte vara 100% säker, kanske typ 98,9%, vad vet jag? Sammanfattning av allt detta:
Det finns antagligen inte hackers i SSO, fast man kan inte vara 100 på det.

2016-03-29 @ 21:12:55
Postat av: Hanna Moosebell

Äntligen någon som har nått vettigt att säga om hackare och sånt! mkt bra förklaring av det hela

2016-03-29 @ 22:23:36
Postat av: Bambi Ponyforest

Bra skrivet! Men vad ska man kalla dem som loggar in på ens konto och förstör?
Och sen så är det så att ens konsekvens tänkande är inte färdigutvecklat förens vid 24 års ålder och därför är det yngre som lämnar ut uppgifter, begår brott osv.
Mvh Bambu

Svar: Hrm, jag vet inte riktigt vad man ska kalla dem. Dåliga vänner kanske?
ssohaley.blogg.se

2016-03-30 @ 10:11:22
Postat av: Amelie Dawnside

asså håller på pricken med dig, men den här Shady Hawks har alla tjatat om i tusen år och dom blir hackade och bla,bla,bla. men dom kan ju göra det för uppmärksamhet eller för att få "nya" medlemmar i deras klubb, och det är SKIT ursäktra språket skit svårt att hacka ett konto på sso. men jag vet inte säkert min brorsa jobbar med datorer och det finns speciella system för sånt?? tror jag. men hur som helst det är nästan omöjligt att hacka ett sso konto. såå dom gör det vell för att skrämma upp vissa, eller tror att dom är "Duktiga" som har lotsass hacka ett konto och tror att dom är "coola". men oxå det här med att anmäla folk det var en person som spammade i global alla andra skrev "vi anmäler dig om du inte slutar" "sluta nu jag ska anmäla dig SLUTA SPAMMA" och sånt med jag personligen tycker att dom behöver inte bry sig ett skit om en person spammar för att det är inte deras bussines, dom bestämmer INTE över den personen, och den kan skriva precis vad den vill! men jag har Aldrig spammat någon gång, aldrig och jag har spelat sedan 2012. när folk skriver så där till dom som spammar håller jag med om att personen ska sluta spamma med dom behöver inte säga sånt till personen. vid sådanna tillfällen säger jag "tycker ni det är rätt att anmäla en person för att dom spammar lite? det behöver ni inte ens bry er om! det är inte eran sak om dom gör så, ni bestämmer inte vad en person skriver" och viss jag kan vell ha fel eller få hat eller vad som helst men så är det folk behöver inte lägga sig i vad andra gör!!!!! byt chatt då... -.- jag blir ledsen när folk hotar andra att anmäla folk för typ ingenting

det var allt :)

Svar: Jag håller med dig, helt ärligt tycker jag att det är pinsamt att se hur folk beter sig ibland :P
ssohaley.blogg.se

2016-03-31 @ 08:19:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: