Gallant Unicorn

Ödesryttarna. Jorvik kallar - Min recension av boken!

Varför har jag dragit ut på att skriva det här? Jag har helt ärligt bara glömt av det ehe.
Jag läste ut boken på en dag, när jag väl börjat läsa ville jag inte lägga den ifrån mig. Det var nästan som att jag var rädd att den skulle försvinna och jag skulle gå miste om fortsättningen på det jag läst om jag inte fortsatte läsa tills boken var slut. Någon form av magi som trollbinder läsaren kanske?

Jag hade delade känslor för den här boken innan jag läste den, en del av mig ville så gärna läsa den eftersom den i grund och botten handlar om det spelet jag älskar bygger på. Samtidigt var jag lite orolig för att den skulle vara ''barnslig'', jag är ju lite äldre än bokens målgrupp.  Min oro var helt obefogad, boken är skriven på ett ungdomligt sätt fast med ett allvar som jag sällan sett i böcker som ska vara riktade till ungdomar. Det här var något jag var bitter över redan på mellan och högstadiet när våra lärare mer eller mindre tvingade mig att läsa ''böcker anpassade för tjejer i min ålder istället för brittiska deckare''. Jag som var så nöjd med mina deckare och grät lite inombords när jag läste böcker där författaren verkade göra allt för att låta ungdomlig men misslyckades totalt.
I åttonde klass fick jag till bevisa för min lärare att jag minsann visst hade läst hela utvandrarserien (en serie böcker skrivna av Vilhelm Moberg där läsaren får följa en grupp människor som väljer att flytta från Sverige till Amerika under 1800-talet) när vi skulle läsa den första boken i serien i skolan. Jag läste det jag kom över från tidig ålder, egentligen spelade det inte så stor roll vad eller vem boken handlade om så länge den var skriven på ett sätt som tilltalade mig genom att det var enkelt att leva sig in i bokens handling.

Det här är något som Helena Dahlgren verkligen lyckats med!
Genom hela boken så får man känslan av att vara där, att vara med i det som händer.
Både omgivningar och känslor är beskrivna på ett sätt så att man verkligen förstår och lätt kan leva sig in i situationen utan att det för den sakens skull blir för mycket och tramsigt. Man känner liksom känslorna som karaktären i boken känner!

Så, själva handlingen då?
Jag tycker att Helena gjort ett riktigt grymt jobb med att skriva om våra älskade ödesryttare. Det kan inte varit helt lätt att ta sig an uppgiften att skriva om något som är så stort och viktigt för så många spelare som berättelsen om hur det spelet grundas på började. Något som jag sett att flera som läst boken påpekat är att Annes personlighet ändrats i boken jämfört med de tidiga spelen (innan Starstable blev ett onlinespel) men jag personligen tycker bättre om Anne i boken. Det är faktiskt en grej jag funderat på, varför Lisa, Alex och Linda som verkar så genuint goda och vänliga väljer att umgås med någon som är dryg och snobbig (deras beskrivning, inte min haha!). Jag gillar den lite osäkra, försiktiga men modiga Anne bättre! En annan sak jag gillar är att hästarnas personligheter får så mycket utrymme i boken. Det känns som man verkligen får lära känna hästen och inte bara får information om hästens färg vilket tyvärr är ganska vanligt i böcker där hästar är inblandade... Det här gäller egentligen inte bara hästarna utan alla fyra ödesryttarna. Det känns verkligen som att vi får lära känna dem på ett helt nytt sätt i boken, vilket jag som gärna nördar ned mig i spelet och dess historia så klart älskar!

Boken var lättläst utan att för den sakens skull vara barnsligt skriven, och den är spännande igenom hela boken istället för att ha långa stycken som bara är där för att fylla ut boken. Den var helt enkelt spännande från början till slut och jag trodde först att det var något fel på min bok när den helt plötsligt tog slut. Jag ville ju läsa mer haha! Så nu väntar jag med spänning på nästa del, om den är ens hälften så bra som den första boken så kommer jag sluka den lika fort direkt när jag får möjligheten.

Så, mitt omdöme? Boken är sjukt bra, läs den om du får chansen!
Jag såg att den kommit ut som ljudbok på Storytel med (säkert i andra appar med men det är Storytel jag använder) så om du tycker att det är jobbigt att läsa en fysisk bok eller bara vill ha något att lyssna på så kan jag verkligen rekommendera att lyssna på boken. Jag laddade ned den för att den skulle komma högre upp i listan över nedladdade böcker trots att jag redan läst boken haha!